Erasmus 30+

Erasmus 30+

Az EU egyik legsikeresebb programja

Az Erasmus+ program az Európai Unió egyik legsikeresebb kezdeményezése, mely közvetlen hatással van több millió ember életére: segíti a fiatalok munkába állását, erősíti az EU polgárainak aktív társadalmi szerepvállalását, támogatja a társadalmi beilleszkedést és nemzetközi perspektívát nyújt a résztvevőknek. Az EU oktatási és képzési csereprogramja sikeresebb és nyitottabb, mint valaha. A ciklus végére várhatóan már 11 millió résztvevő részesülhetett a program nyújtotta lehetőségekből. A program hallgatók, gyakornokok, önkéntesek, fiatalok, tanulók, felnőtt tanulók, tanárok, pedagógusok, egyetemi oktatók, trénerek, ifjúsági munkások, oktatási, képzési vagy ifjúsági területen működő szervezetek munkatársai számára nyújt részvételi lehetőséget. A pályázatokat intézmények, szervezetek nyújthatják be, az egyéni részvétel ezeken keresztül valósulhat meg.

Európai és ÓE sikerek

Európai sikertörténet...

Évről évre növekszik a résztvevők száma.

  • 2002 - egymilliomodik hallgató
  • 2009 - kétmilliomodik hallgató
  • 2013 - hárommilliomodik hallgató

Újabb célcsoportok kerülnek bevonásra, nincs korhatár.

  • A legidősebb Erasmus hallgató 80 éves korában valósított meg mobilitási tevékenységet.
  • Kiemelt figyelem a szociálisan hátrányos helyzetű, illetve a speciális igényű résztvevőkenek

Folyamatosan növekszik a program költségvetése

  • a következő ciklusban is jelentős emelés várható

A társadalom egyre szélesebb rétegeinek bevonása a különféle támogatott tevékenységekbe

  • köznevelés
  • felsőoktatás
  • felnőttoktatás
  • sport
  • önkéntes tevékenység

Erasmus Alumni több milliós tagsággal

..., és az Óbudai Egyetem is részesült a sikerekből

2007 - Kiváló Erasmus koordinátor címek

Az Erasmus program magyarországi működésének 10. évfordulója alkalmából az Oktatási és Kulturális Minisztérium "Kiváló Erasmus Koordinátor" díjjal ismerte el a legjobb egyetemi Erasmus koordinátorok munkáját. A díjra az egyetemi kollégák, vagy jelen és volt Erasmus hallgatók jelölhették az Erasmus koordinátorokat, a Tempus Közalapítványon keresztül.

A díjra intézményi, kari, tanszéki/intézeti koordinátorokat, valamint a programban szervezőként résztvevő oktatókat lehetett jelölni, tehát a mezőny nagyon széles volt.

A beérkező javaslatok alapján az alábbi tíz fő kapta meg a "Kiváló Erasmus Koordinátor" díjat, közülük ketten is főiskolánkról: Dudás Ferencné és Dr. Kokasné Palicska Lívia.

2009 - 2.000.000. magyar Erasmus hallgató: Németh Gergő

Németh Gergő, a KVK orvosi műszer szakos hallgatója lett a kétmilliomodik Erasmus hallgató kiválasztáson Magyarország képviselője.  Az Európai bizottság az Erasmus programban részt vevő 31 országból pályázat útján választotta ki azokat a diákokat, akik a megkapták a "kétmilliomodik" kitüntető címet. Büszkék vagyunk rá, hogy hazánkat a Budapesti Műszaki főiskola hallgatója képviseli.

"Üzenem mindenkinek, kivétel nélkül, hogy sürgősen nyissa ki az atlaszt, és derítse ki, melyik is a kedvenc országa. Biztosan állíthatom, hogy a megtakarított pénzem, amit a kinti tanulásra áldoztam, életem legnyereségesebb befektetése volt, és szerintem az is marad.  Ez a program leírhatatlan tapasztalatokat és élményeket ad, amit nem szabad kihagyni."

A kiadványból megismerhető mind a 31 kiválasztott diák.

A Németh Gergővel készített interjú itt olvasható.

2009 - Nemzetközi Együttműködési Kultúráért Nívódíj

A Nemzetközi együttműködési kultúráért nívódíj az Egész életen át tartó tanulás program (LLP) támogatásával megvalósuló, kiemelkedő színvonalú oktatási és képzési projektek elismerésére szolgál.

A kezdeményezés az LLP valamennyi alprogramjának intézményi pályázattípusait érinti. Minden határidőre beérkezett, hiánytalan záróbeszámoló automatikusan részt vett a kiválasztásban. A projektekben folyó áldozatos és elkötelezett munka közvetlen elismerése mellett a díj célja, hogy felhívja a figyelmet a minőség jelentőségére, ugyanakkor biztosítja, hogy a díjazott intézmények szakmai közönség előtt mutathassák be eredményeiket, és megoszthassák tapasztalataikat a program többi résztvevőjével.

2012 - Erasmus nagykövet

2012-ben ünnepelte az Európai Bizottság az Erasmus 25. születésnapját. Az ünnepség alkalmából a bizottság Erasmus nagyköveteket választott, országonként kettőt, egy hallgatói és egy oktatói nagykövetet.

Hazánk "Erasmus nagykövete" az oktatói kategóriában intézményünk docense, Dudás Mária lett, aki az intézményi Erasmus koordinátori funkciót is betöltötte. A hallgatói nagykövet Bakos Piroska, a Pécsi Tudományegyetem volt hallgatója.

A nagyköveteket bemutató e-book ezen a linken olvasható.

2013 - Sikertörténet - Succes Story kiadvány

Az Európai Bizottság rendszeresen jelentet meg tematikus sikertörténet kiadványokat. 2013 tavaszán az oktatói és személyzeti mobilitás, valamint az intenzív programok voltak a kiemelt témakörök. Büszkék vagyunk rá, hogy a programban részt vevő sok ezer felsőoktatási intézmény közül az Óbudai Egyetem annak a húsz kiválaszott intézménynek az egyike, amik bekerültek a kiadványba.

A brosúra itt tölthető le

2017 - Az Erasmus+ 30 arcai: Holicza Péter

Vállalkozásfejlesztés szakot végzett Erasmus+ hallgató Portugáliában, Máltán, Hollandiában és az Egyesült Királyságban, 2012-16 között.

A 4 különböző országban töltött 5 félév után az ifjúsági olimpiai bajnok kajakos Holicza Péter akár az Erasmus+ bajnoka is lehetne. Nemcsak tudományos és szakmai ismeretekkel gazdagodott, hanem kapcsolatépítési, nyelvi és interkulturális készségekre is szert tett. Az Óbudai Egyetemen Péter alapította és évekig vezette az ESN helyi szervezetét, amely a nemzetközi mobilitásban részt vevő hazai és külföldi diákokat segíteni.

 

Hallgatói sikerek a fogadó intézményekben

Zsohovszky Melinda, az RKK Terméktervező szakos diákja, 2006/2007 tanévben tanult az olaszországi Faenzában, az ISIA Főiskolán. Tanulmányai során részt vett az IKEA hallgatók számára szervezett bútorpályázatán, és elnyerte az egyik 1000 eurós fődíjat.

Kissgyörgy András a KGK műszaki menedzser hallgatója, 2007/2008 tanévben a skóciai Elginben, a Morey College-ban. Tanulmányai során két, a Morey College által alapított díjat is elnyert.

Brandenburg Júlia az RKK ITF szakos diákja a 2011/12-es tanévben Faenzában a „RIKEA” versenyen megnyerte a fődíjat.

… a folytatás tőletek függ!!!

E+ történelem

 

Hywel Ceri Jones, aki az Európai Bizottságban betöltött posztja révén vezető szerepet játszott az Erasmus program létrehozásában a vele készült interjúban arról beszélt, hogy annakidején milyen nagy áttörés volt a program beindítása, és mennyire inspiráló látni, hogy hová fejlődött mára.

Az Erasmus 1987-ben indult felsőoktatási csereprogramként, azzal a céllal, hogy a hallgatók megtapasztalhassák, milyen egy másik országban élni és tanulni. Az európai akcióterv hosszú, hivatalos elnevezését mozaikszóval, röviden használják a mindennapi gyakorlatban, ERASMUS (EuRopean community Action Scheme for the Mobility of University Students), és ez a mozaikszó egybeesik Desiderius Erasmus Roterodamus (1466-1536) németalföldi humanista tudós nevével. A program alkotói és részesei szívesen vállalják ezt az egybeesést.

 

A 30 éves évfordulót több mint 750 000 ember ünnepelte 44 országban 1 900 eseményen, melynek során megvitatták a program jövőjét. A 65 000 cikk és a social media oldalakon történt több mint két millió megosztás 90 millió embert ért el.

Az évforduló kapcsán az Európai Bizottság oktatásért felelős biztosa és az alelnök egy időkapszulát zártak le, mely a 30 éves évforduló anyagait és a program hatását bemutató posztereket, videókat tartalmaz. A résztvevőket arra is felkérték, hogy az Erasmus+ jövőjével kapcsolatos elképzeléseiket is helyezzék el a kapszulában, melynek felnyitására a 40 éves évfordulón kerül majd sor.

A 30 éves évforduló záró eseményén az Erasmus+ Generáció képviselői nyilatkozatot (Erasmus+ Generation Declaration) nyújtottak be az EU döntéshozóknak Brüsszelben. A dokumentum 30 olyan konkrét ajánlást tartalmaz, amely az Erasmus+ Generáció elképzeléseit fogalmazza meg a 2020 után időszakra vonatkozóan a következő hat fő területen: társadalmi kihívások, készségek megfelelősége, aktív állampolgári részvétel, széleskörű társadalmi bevonás, globális dimenzió és egyszerűsítés. Az ajánlást korábbi Eramus+ hallgatók ezreinek ötletei alapján fogalmazták meg. A nyilatkozat létrehozása előtti online konzultációt Magyarországon Holicza Péter, az Óbudai Egyetem egykori hallgatója vezette, aki "Vállalkozásfejlesztés a XXI. században" címmel jelentetett meg publikációt ebben a témában.

 

  • 20+ éve már Magyarországon is

Magyarország 1997 óta vesz részt az Európai Unió által támogatott oktatási programokban. Elsőként a felsőoktatási hallgatók uniós tanulmányait segítő Erasmusban, majd a köznevelés, a szakképzés, a felnőtt tanulás és az ifjúsági programok terén is elindulhattak az együttműködések.

 

A program elnevezése 2014 óta már nem Erasmus, hanem Erasmus+, ami arra utal, hogy a program azóta több embert céloz meg, és a lehetőségek szélesebb spektrumát kínálja.

 

2020-ban lezárult a 2013-ban indult szakasz, mely újabb eredményeket, újabb rekordokat és nagyobb részvételt jelentett. Hogyan hatottak az elmúlt 7 évben megvalósított Erasmus+ projektek a támogatott pályázókra és környezetükre? Milyen hosszú távú eredmények mutatkoznak meg az oktatás-képzés és az ifjúság területén a létrejött innovációknak, módszertani újításoknak köszönhetően? Ezekre a kérdésekre ad választ a Tempus Közalapítvány 2021. szeptember 15-én rendezett konferenciája.

Mit adott az Erasmus+?
A nemzetköziesedés lépcsőfokai a felsőoktatási mobilitások tükrében
A nemzetköziesedés lépcsőfokai a felsőoktatási stratégiai partnerségi projektek tükrében

 

Mit nyújthat az Erasmus+ a következő ciklusban?

  • majdnem kétszeres költségvetés a 2021-2027-es időszakra,
  • további célcsoportok bevonása a mobilitási programokba,
  • doktori hallgatók erőteljesebb támogatása,
  • rövid időtartamú programok, intenzív programok támogatása,
  • digitalizáció: több információ (Erasmus+ App), kevesebb papírmunka,
  • több társfinanszírozás és együttműködés biztosítása más európai programokkal.